Ska du avslutningstala?

Sommarlov-008
Snart är det skolavslutning och många våndas över tal. Så här skrev Susanne till mig:
”Jag arbetar som rektor på en skola och nu är det dags för årets sommartal. Det är så svårt. Jag har två skolor: förskola upp till åk 5, den andra åk 6 -9. Jag tycker att det alltid är knepigt att börja talet, och bestämma nivån. Har du några råd/tips?”
Så här svarade jag:
”Hej Susanne
Jag pratar ju ofta om tretal och upprepningar som ett smart sätt att smycka sitt tal.
Du kan t ex börja lågstadieskolans tal med en upprepning i tretals form:

Tänk att få sova så länge man vill på morgonen
Tänk att få sola och bada och vara uppe riktigt länge på kvällen
Tänk att få slippa läxor o plugg och istället leka som man vill…

AvslutningstalEller du kan göra ett fint tretal kring sommarlov – ordet i sig väcker ju välbehag. Så vad är sommar för dig? Smultron, solsken och blått hav…? Bara ben, fjuniga armar och solblekt hår?  Till de äldre kan du göra en upprepning i tretalsform om året som gått:

178 skoldagar är nu till ända.
178 morgnar att kliva upp i ottan, klä på sig och ta sig till skolan
178 dagar…

Använd positiva ord, ge mycket beröm. Och kom ihåg att tacka alla – både elever, lärare/skolpersonal och föräldrar.”

Med hjälp av mitt svar samt råden på 11 smarta tips skrev Susanne två fina tal. Läs hennes tal här

Om TalAkuten

Jag som skriver bloggen är retorikambassadör, författare och journalist. Det ska vara enkelt och roligt att hålla tal! Talakuten är alla ängsliga talares skyddsängel. Sajten är mitt bidrag till folkhälsan. Ingen ska behöva vara rädd för att hålla tal, ALLA kan lära sig att tala som ett proffs! Mina böcker är pepprade med praktiska och konkreta tips. Karismakoden kom 2006 och har sålt i över 40.000 ex (översatts till norska, finska och danska). 2011 kom Alla kan tala, en konkret och praktisk handbok i konsten att hålla ett tal eller en presentation på jobbet, i skolan eller någon annanstans.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

